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TU Berlin

Page Content

Prof. Dr. Jan Pfetsch

Lupe

Visiting Professor



Phone.:
+4930 314 24431

Fax: +4930 314 73223

Room: MAR 2.006

Hours: Wednesday, 11-12 h or by appointment

Research interests

•      Aggression among Children and Adolescents

•      Cyberbullying (Aggression via Internet and Mobile phone)

•      Development of competencies of teacher training students, diagnostic skills

•      Teaching-Learning-Processes with digital media

•      Use and Impact of Media, Media Literacy

•      Empathy in Online and Offline Contexts

•      Civil Courage, Norms and Prosocial Behaviour

•      Prevention of Aggression in Schools

Current research

CyberEmp - Empathie, Medien und Cyber-Mobbing

Die Studie CyberEmp untersucht, wie sich die Prävalenzen von Cyber-Mobbing bei Kindern und Jugendlichen entwickeln. Außerdem geht es um den Zusammenhang von Empathie (Mitgefühl) bzw. sozialen Normen und Cyber-Mobbing.

Mehr Informationen finden Sie hier.


Bystander bei Cyber-Mobbing

Studie zum Verhalten und den Handlungsgründen von Bystandern bei Cyber-Mobbing

Weitere Informationen zur Studie finden Sie hier.

 

Lernen und Medien

Die vorliegende Studie untersucht bei  Studierenden die Frage, ob negative Erfahrungen im Medienkontext (wie Beleidigungen, sozialer Ausschluss oder das Vorenthalten wichtiger Informationen) sich hinderlich auf Lernprozesse auswirken und falls ja, welche Coping-Strategien die Betroffenen zum Umgang mit diesen Erfahrungen wählen. Zusätzlich wird speziell die Wirkung sozialer Unterstützung als potentieller Schutzfaktor untersucht.

Weitere Informationen zur Studie finden Sie hier.

 

Online-Studie zu Cyber-Mobbing

Die vorliegende Studie untersucht bei  Studierenden die Frage, ob negative Erfahrungen im Medienkontext (wie Beleidigungen, sozialer Ausschluss oder das Vorenthalten wichtiger Informationen) sich hinderlich auf Lernprozesse auswirken und falls ja, welche Coping-Strategien die Betroffenen zum Umgang mit diesen Erfahrungen wählen. Zusätzlich wird speziell die Wirkung sozialer Unterstützung als potentieller Schutzfaktor untersucht.

Weitere Informationen zur Studie finden Sie hier.

 

ZERA - Zurückweisungsempfindlichkeit und relationale Aggression

Abgeschlossene Studie zum Zusammenhang von verzerrten Wahrnehmungen sozialer Interaktionen, Verhaltensnormen und Problemen im Bereich sozialer Beziehungen und schulischer Anpassung.

Weitere Informationen finden Sie hier.

 

Zivilcourage in der Schule

„Schüler lernen Zivilcourage!" - Abgeschlossenes Forschungsprojekt an der Universität Luxemburg über ein Training zivilcouragierten Verhaltens unter Schülern. Gefördert vom Collège des Inspecteurs und vom Fonds National de la Recherche, Luxemburg.
Informationen:

Presseartikel Zivilcourage in der Schule (PDF, 298,3 KB)

Evaluationsbericht „Schüler lernen Zivilcourage!" (PDF, 113,0 KB)

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Curriculum Vitae

Curriculum Vitae of Dr. Dipl.-Psych. Jan Pfetsch, M.A.
Time
Activity
since 04/2016
Visiting Professor and Administration of Department of Educational Psychology, Institute of Education, Technische Universität Berlin
04/2014 -
09/2014
Visiting Professor for Developmental Psychology, University of Konstanz
09/2010 - 03/2016
Postdoctoral Research Fellow at Technische Universität Berlin, Insitute of Education, Department of Educational Psychology, Prof. Dr. Angela Ittel
06/2010
PhD in Psychology, Title of Thesis: „Civil courage in School - Development and Evaluation of a Training for Prosocial Behavior for the Prevention of Aggression among Students"
01/2010 - 07/2010
Grant from the FNR (Fonds National de la Recherche, Luxembourg)
10/2005 - 10/2009
Research Collaborator / PhD Student at the University of Luxembourg, INSIDE, Reserach axis "Anger and Aggression in Institutional and Social Contexts", Prof. Dr. Georges Steffgen
07/2005
Master of Arts in Philosophy, Title of thesis: Images of man in psychotherapy. Implicit anthropological assumptions in psychotherapeutic approaches
05/2003
Diploma in Psychology, Title of Thesis: Evaluation of a training for social competences for school students
1998 - 1999
Studies at the University of Valencia, Spain
1995 - 2005
Studies of Psychology and Philosophy at the University of Trier

Publications

2015

  • Pfetsch, J. (2015, in press). Who is who in Cyberbullying? Conceptual and Empirical Perspectives on Bystanders in Cyberbullying. In M. F. Wright (Ed.), A Social-Ecological Approach to Cyberbullying. Hauppauge: Nova Publishing.
  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2015). Medienbasierte Empathie (MBE) – Entwicklung eines Instruments zur Erfassung empathischer Reaktionen bei Mediennutzung [Media-Based Empathy (MBE)–Development of an Instrument to Assess Empathic Reactions When Using Media]. Diagnostica. doi:10.1026/0012-1924/a000152
  • Rothmund, T., Elson, M., Appel, M., Kneer, J., Pfetsch, J., Schneider, F., & Zahn, C. (2015). Macht Gewalt in Unterhaltungsmedien aggressiv? Stellungnahme der Fachgruppe Medienpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie [Does violence in edutaining media lead to aggression? Statement of the Special Section of Media Psychology of the German Association of Psychology]. Gehirn und Geist. Magazin für Psychologie und Hirnforschung, 10, 28-35.

2014

  • Pfetsch, J., Mohr, S., & Ittel, A. (2014). Prävention und Intervention von Online-Aggressionen: Wie wirksam sind Maßnahmen, die sich spezifisch gegen Cybermobbing richten? [Prevention and Intervention of online aggression: How effective are measures specific for cyberbullying?] In Pieschl, S. & Porsch, T. (Hrsg.), Neue Medien und deren Schatten. Mit neuen Medien kompetent umgehen (S. 277-299). Göttingen: Hogrefe.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Ethical Media Competence as a Protective Factor Against Cyberbullying and Cybervictimization Among German School Students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(10), 644-651.
  • Müller, C. R, Pfetsch, J. & Ittel, A. (2014). Cyberbullying und die Nutzung digitaler Medien im Kindheits- und Jugendalter [Cyberbullying and the use of digital media in childhood and adolescence]. merz | medien + erziehung. Zeitschrift für Medienpädagogik, 58(3), 57-62.
  • Pfetsch, J. & Schäfer, G. (2014). Cybermobbing – anonyme Bedrohung oder fiese Schikane unter Freunden? [Cyberbulying – anonymous threat or mean bullying among friends?] Unsere Jugend. Zeitschrift für Studium und Praxis der Sozialpädagogik, 66(4), 159-170.
  • Pfetsch, J., Müller, C.R., & Ittel, A. (2014). Cyberbullying und Empathie – Affektive, kognitive und medienbasierte Empathie im Kontext von Cyberbullying im Kindes- und Jugendalter [Cyberbullying and Empathy – Affective, cognitive, and media based empathy in the context of cyberbullying in childhood and adolescence]. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 1, 23-37.
  • Pfetsch, J,, Schultze-Krumbholz, A., & Ittel, A. (2014). Cyberbullying. Editorial. Schwerpunktheft Cyberbullying [Introduction to the special section Cyberbullying]. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 1, 3-6.
  • Pfetsch, J,, Müller, C.R., Walk, S., & Ittel, A. (2014). Bewältigung von Cyberviktimisierung im Jugendalter – Emotionale und verhaltensbezogene Reaktionen auf Cyberbullying [Coping of cybervictimzation in adolescence. Emotional and behavioral reactions to cyberbullying]. Praxis Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 63, 343-360.

2013

  • Ittel, A., Azmitia, M, Pfetsch, J.S., & Müller, C.R. (2014). Teasing, threats and texts. Gender and the ‘dark side’ of cyber-communication. In P.J. Leman & H.R. Tenenbaum (Eds.), Gender and development (pp. 43 - 62). Hove (East Sussex): Psychology Press.

2012

  • Pfetsch, J., Mohr, S. & Ittel, A. (2012). Cyber-Mobbing – Formen, Funktionen und Auswirkung im Leben Jugendlicher [Cyberbullying – Forms, functions, and impact in adolescents life]. ajs Informationen, 48(2), 4-7.

2011

  • Pfetsch, J., Steffgen, G., Gollwitzer, M., & Ittel, A. (2011). Prevention of aggression in schools through a Bystander Intervention Training. International Journal of Developmental Science, 5(1-2), 139-149.
  • Steffgen, G., König, A., Pfetsch, J. & Melzer, A. (2011). Are cyberbullies less empathic? Adolescents' cyberbullying behavior and empathic responsiveness. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(11), 643-648.

2010

  • Pfetsch, J., Steffgen, G., & Gollwitzer, M. (2010). Examining the role of empathy in helping and aggressive behavior. In Rita Zukauskiene (Ed.), Proceedings of the XIV European Conference on Developmental Psychology ECDP. Vilnius, Lithuania, August 18-22, 2009 (pp. 221-226). Pianoro: Medimond.
  • Steffgen, G., Pfetsch, J., König, A., & Melzer, A. (2010). Effects of traditional bullying and empathy on cyberbullying. In Rita Zukauskiene (Ed.), Proceedings of the XIV European Conference on Developmental Psychology ECDP. Vilnius, Lithuania, August 18-22, 2009 (pp. 4751-480). Pianoro: Medimond.
  • Pfetsch, J. (2010). Schüler lernen Zivilcourage! Evaluationsbericht. Luxemburg: Universität Luxemburg.
  • Pfetsch, J. (2010). Zivilcourage in der Schule. Konzeption und Evaluation eines Zivilcourage-Trainings zur Prävention aggressiven Verhaltens unter Schülern. Dissertation im Fach Psychologie. Luxemburg: Universität Luxemburg.

2009

  • Steffgen, G., König, A. & Pfetsch, J. (2009). Cyberbullying - zur Wirkung spezifischer Interventionsmaßnahmen. Befunde einer wissenschaftlichen Begleitstudie. Projektbericht. Luxemburg: Université du Luxembourg, INSIDE / AASC, Ministère de l'Economie, CASES, Luxemburg.
  • Steffgen, G., König, A., Pfetsch, J. & Melzer, A. (2009). The role of empathy in explaining adolescents’ cyber bullying behaviour [in Polish]. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 183-198.
  • Steffgen, G., Pfetsch, J., König, A., & Ewen, N. (2009). Interdire pour prévenier? Les effets de l’interdiction d’utiliser le téléphone mobile à l’école pour lutter contre le cyber-bullying. Une expérience au Luxembourg.  La Revue française d’éducation comparé, 6, 185-206.
  • Pfetsch, J., Chomé, J., & Recktenwald, P. (2009). Die Begleitung von Sterbenden und Trauernden. In H. Willems, G. Rotink, D. Ferring, J. Schoos, M. Majerus, N. Ewen, M.A. Rodesch-Hengesch, C. Schmit (Hrsg.), Handbuch der sozialen und erzieherischen Arbeit in Luxemburg. Manuel de l'intervention sociale et éducative au Grand-Duché de Luxembourg (unter Mitarbeit von C. Reuter, M. Schneider, K. Brandhorst; Band 2, S. 1283-1290). Luxemburg: Éditions Saint-Paul.

2007

  • Steffgen, G. & Pfetsch, J. (2007). Does anger treatment reduce aggressive behavior? In G. Steffgen & M. Gollwitzer (Eds.), Emotions and Aggressive Behavior (pp. 92-111). Göttingen: Hogrefe.
  • Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2007). Gewalthaltige Computerspiele - Wirkmechanismen und Präventionsansätze. In Gollwitzer, M., Pfetsch, J. Schneider, V., Schulz, A., Steffke, T. & Ulrich, C. (Hrsg.), Gewaltprävention bei Kindern und Jugendlichen. Aktuelle Erkenntnisse aus Forschung und Praxis (S. 104-122). Göttingen: Hogrefe.
  • Gollwitzer, M., Pfetsch, J. Schneider, V., Schulz, A., Steffke, T. & Ulrich, C. (Hrsg.). (2007). Gewaltprävention bei Kindern und Jugendlichen. Aktuelle Erkenntnisse aus Forschung und Praxis. Göttingen: Hogrefe.

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Presentation

2015

  • Pfetsch, J. (2015). Justice sensitivity, normative beliefs, and cyberbullying. Presentation, XIIIth international conference Cyberspace 2015, 27.-28.11.2015, Brno, Czech Republic: Masaryk University.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J. & Ittel, A. (2015). Does media use lead to cyberbullying or vice versa? Testing longitudinal associations using a latent cross-lagged panel design. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Pfetsch, J. & Machackova, H. (2015). Organization of the Symposium: “Bystanders’ Reactions to Cyberbullying”. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Pfetsch, J. (2015). Bystanders of cyberbullying – Conceptual and empiri­cal perspectives on the witnesses of cyberbullying. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Machackova, H. & Pfetsch, J. (2015), Bystanders’ responses to bullying and cyberbully­ing: The role of empathy and normative beliefs about aggression. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Pfetsch, J., Willer, J., & Ittel, A. (2015). Selbstoffenbarung und interpersonales Vertrauen in Sozialen Netzwerken – Zusammenhänge mit Cyberviktimisierung bei Jugendlichen. Vortrag, 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, 06.-08.09.2015, Potsdam: Universität Potsdam.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2015). Längsschnittliche Zusammenhänge von Cyberbullying und Mediennutzung im Jugendalter. Vortrag, 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, 06.-08.09.2015, Potsdam: Universität Potsdam.
  • Pfetsch, J. (2015). Chair des Symposiums „Medien, Eltern und Peers – Befunde zu Selbstoffenbarung und Medienkompetenz“, 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, 31.08.-02.09.2015, Frankfurt am Main: Goethe Universität Frankfurt am Main.
  • Pfetsch, J., Willer, J., & Ittel, A. (2015). Zusammenhänge von Selbstoffenbarung, Vertrauen und Cyberviktimisierung in Sozialen Netzwerken. Vortrag, 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, 31.08.-02.09.2015, Frankfurt am Main: Goethe Universität Frankfurt am Main.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2015). Medienbildung und Ethische Medienkompetenz im Jugendalter. Vortrag, 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, 31.08.-02.09.2015, Frankfurt am Main: Goethe Universität Frankfurt am Main.

2014

  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Zur Bedeutung normativer Überzeugungen und Ungerechtigkeitssensibilität für Bullying und Cyberbullying im Jugendalter. Vortrag in der Arbeitsgruppe „Ungerechtigkeitssensibilität als Risikofaktor für externalisierende Verhaltensprobleme?“ (Leitung: Dr. Rebecca Bondü). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 21.-25.09.2014, Bochum: Ruhr-Universität Bochum.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Ethisch-Normative Medienkompetenz als Schutzfaktor für Cyberbullying und Cyberviktimisierung im Jugendalter. Forschungsreferat „Internet und Medienkompetenz“. 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 21.-25.09.2014, Bochum: Ruhr-Universität Bochum.
  • Mohr, M., Santagata, R.,& Pfetsch, J. (2014). Vorhersage der Überzeugungsveränderung im Lehramtsstudium mittels personaler und situationaler Einflussfaktoren. Vortrag im Rahmen der Arbeitgruppe „Wirkung von Lehreraus- und -fortbildung auf die Kognitionen von (angehenden) Lehrkräften“ (Leitung: Anna-Theresia Decker, Johanna Seiz). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 21.-25.09.2014, Bochum: Ruhr-Universität Bochum.
  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Adolescent Bystanders of Cyberbullying – Traditional Bullying, Empathy, and Parental Mediation as Correlates of Online Behavior. Poster Presentation, 15th Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), March 20-22, 2014, Austin, Texas, USA.

2013

  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2013). Coping with Cybervictimization. Presentation, XVIII. Workshop Aggression, Bielefeld: University of Bielefeld, 7.–9.11.2013.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2013). Involvement in Cyberbullying and Digital Media Use in childhood and adolescence. XVIII. Workshop Aggression, Bielefeld: University of Bielefeld, 7.–9.11.2013.
  • Blatsiou, M., Pfetsch, J,, & Ittel, A. (2013). Passive and Aggressive Coping Styles among Adult Victims of Cyberbullying. XVIII. Workshop Aggression, Bielefeld: University of Bielefeld, 7.–9.11.2013.
  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2013). „Da surfe ich einfach weiter“ – Bystander bei Cyberbullying“. Poster, 21. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie, 09.-11.09.2013, Universität des Saarlandes, Saarbrücken.
  • Steffgen, G., Happ, C. & Pfetsch, J. (2013). Measuring bystander behavior in bullying and cyber bullying incidents. Presentation, XVI European Conference on Developmental Psychology, Symposium: Cyberbullying definition and measurement: State of the art and new challenges. Lausanne, 03.-07.09.2013.
  • Pfetsch, J., & Müller, C.R. (2013). Assessing Empathy with different Measures and Informants. Poster, EASP Small Group Meeting ‘Towards a multifaceted understanding of empathy: Integrating findings on physiological, affective, cognitive and behavioral underpinnings’, Schloss Reisensburg, Ulm, 07.-08.10.2013.
  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2013). Media-based Empathy – A trait that moderates media effects. Poster, EASP Small Group Meeting ‘Towards a multifaceted understanding of empathy: Integrating findings on physiological, affective, cognitive and behavioral underpinnings’, Schloss Reisensburg, Ulm, 07.-08.10.2013.
  • Pfetsch, J., & Happ, C. (2013). Measuring Empathy in the Context of Media – Concept and Results for a Scale on Media-based Empathy. Oral presentation, 12th European Conference on Psychological Assessment. San Sebastian: Universidad del Pais Vasco, Spain, 17.-20.07.2013.

2012

  • Pfetsch, J., & Happ, C. (2012). Aggression, Medien und Empathie – ein Beitrag zur Medienwirkungsforschung. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Bielefeld: Universität Bielefeld, 23.-27.09.2012.
  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2012). Medienbasierte Empathie – Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Erfassung empathischer Reaktionen bei Mediennutzung. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Bielefeld: Universität Bielefeld, 23.-27.09.2012.
  • Pfetsch, J. & Schultze-Krumbolz, A. (2012). Current Research Trends on Cyberbullying. Symposium at the XXth ISRA World Meeting at the University of Luxembourg, July 17 to 21, 2012.
  • Pfetsch, J., Ittel, A. & Walk, S. (2012). Who is who in Cyberbullying: Looking beyond the Bully-Victim-Dyad. XXth ISRA World Meeting. Walferdange: University of Luxembourg, 17.-21.07.2012.
  • Pfetsch, J. & Ittel, A. (2012). Adolescents’ View on Cyberbullying: Behavior and Motives of Bystanders. XVIIth Workshop Aggression, Walferdange: University of Luxembourg, 16.-17.07.2012.
  • Pfetsch, J., Müller, C.R. & Ittel, A. (2012). Empathy in mediated communication: Do cyberbullies lack affective and cognitive empathy? Poster, Joint Conference COST Action IS0801: Bullying and Cyberbullying: The Interface between Science and Practice, Wien, 19.10.2012.

2011

  • Pfetsch, J. & Ittel, A. (2011). Peers, Norms, and Aggression in School – On the Relevance of Social and Normative Characteristics for Aggressive Behavior in Adolescence. Presentation, XVI. Workshop Aggression, Marburg, 11.-12.11.2011.
  • Pfetsch, J., & Happ, C. (2011). Medienbasierte Empathie – Entwicklung eines Instruments zur Erfassung empathischer Reaktionen bei Mediennutzung. Vortrag, 20. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie der DGPs, Erfurt, 12.-14.09.2011.

2010

  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2010). Evaluation eines Zivilcourage-Trainings in der Schule – Einfluss auf Viktimisierung und Verhaltensintentionen von Bystandern. Vortrag, XV. Workshop Aggression, Bonn, 4.-6.11.2010.
  • König, A., Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2010).  Freundlich nur zu kritischen Arbeitnehmern? Interaktionale Gerechtigkeit und Ungerechtigkeitssensibilität in Unternehmen. Poster, 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Bremen, 26.-30.09.2010.
  • König, A., Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2010). Once unfairly treated, always angry? The long-lasting effect of university staff’s unfairness on alumni’s tendency for aggressive retaliation. Poster, XIX ISRA World Conference, Storrs, Connecticut, USA, 27.-31.07.2010.

2009

  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & König, A. (2009). Banning solves the problem!? – Effects of banning mobile phone use in schools on cyberbullying. Poster, XIV. Workshop Aggression, 6.-8. November 2009, Freie Universität und Technische Universität Berlin.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Schiffhauer, S. (2009). Gerechtigkeitswahrnehmungen und Zivilcourage. Vortrag, ‘12. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).’ 2.-4. September 2009. Luxemburg: Université du Luxembourg.
  • Pfetsch, J. (2009). Zivilcourage. Symposium auf der ‘12. Tagung der Fachgruppe Sozial­psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).’ 2.-4. September 2009. Luxemburg: Université du Luxembourg.
  • Steffgen, G., König, A. & Pfetsch, J. (2009). Does banning cell phones in schools reduce cyberbullying? Poster, Abstract book of ‘COST Action IS0801 Workshop Cyberbullying: Definition and measurement. 22.-23. August 2009’ (p. 42). Vilnius, Lithuania: Mykolas Romeris University Publishing Center, 2009.
  • Steffgen, G., Pfetsch, J., König, A. & Bredemus, L. (2009). Cyberbullying among school aged children in Luxembourg. Poster, Abstract book of ‘COST Action IS0801 Workshop Cyberbullying: Definition and measurement. 22.-23. August 2009’ (p. 25). Vilnius, Lithuania: Mykolas Romeris University Publishing Center, 2009.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2009). Examining the role of empathy in helping and aggressive behavior. Vortrag, ‘XIV. European Conference of Developmental Psychology, 18.-22.08.2009’, Vilnius, Lithuania.
  • Pfetsch, J. (2009). Zivilcourage-Training in der Schule. Ein Multiplikatorenansatz zur Gewaltprävention. Vortrag, ‘2. Zivilcourage Workshop’. Universität Zürich, 27.02.2009.

2008

  • Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2008). Reasons for prosocial interventions of bystanders. Vortrag, 'XIII Workshop: Aggression'. Universität Potsdam, 6.-8.11.2008.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2008). Civil courage in schools: Perspectives on prediction and training. Vortrag, 'XXIX International Congress of Psychology' (International Journal of Psychology, 43[3/4], p. 775). Berlin, Germany, 20.-25.07.2008.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2008). Prevention of aggression in schools through training of bystander's intervention. Poster, 'XVIII. ISRA World Meeting'. Budapest, Hungary, 08.-13.07.2008.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2008). Prediction and training of civil courage in schools. Vortrag, '4th World Conference on Violence at School and Public Policies'. Fundação Calouste Gulbenkian, Lisabon, Portugal, 23.-25.06.2008.

2007

  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2007). Evaluation von Zivilcourage-Trainings. Vortrag, 'XII Workshop: Aggression.' Universität Hildesheim, 10.11.2007.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Huberty, Y. (2007). 'Zivilcourage in der Schule. Gemeinsamkeiten und Unterschiede zur Prädiktion von Hilfeverhalten', Vortrag, '11. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs)'. Freiburg im Breisgau, 17.-19. September 2007.
  • Pfetsch, J., Hoffmann, M. & Steffgen, G. (2007). 'Persönlichkeitsdeterminanten der Zivilcourage', Poster, '11. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs)'. Freiburg im Breisgau, 17.-19. September 2007.
  • Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2007). 'Teacher burnout in Luxembourg – an international comparison', Poster, '10th European congress of psychology.' Prague, Czechia, 3.07.2007.

2006

  • Pfetsch, J. (2006). ‘Gelungene Konfliktlösungen durch zivilcouragiertes Verhalten: Konzepte für die Schule’, Vortrag, ’Gewalt an Schulen – Teil II: Projekte und Konzepte.’ Trier: Katholische Akademie Trier, Trier, 19.12.2006.

2004

  • Pfetsch, J. (2004). ’Soziale Kompetenzen zur Konfliktlösung – Konfliktbewältigungstraining an der Hauptschule’, Vortrag, ’Gewalt an Schulen – Projekte und Konzepte.’ Trier: Katholische Akademie Trier, Trier, 29.01.2004.
  • Pfetsch, J. (2004). 'Gewalt und Gewaltprävention in der Schule.' Vortrag, Trier: Universität Trier, 12.02.2004.

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Teaching

Winter semester 2017/18

 

Grundlagen der Lern- und Motivationspsychologie (LbS)

3134 L 331

Thursdays, 10-12am

MAR 2.057

 

Methoden quantitativer Bildungsforschung

3134 L 301

Fridays, 8:30-10am

H 3017

Abweichende Termine: 9.2. und 16.2.2018 in MAR 2.057

 

Qualifikationskolloquium

3134 L 310

Fridays, 12am-2pm, biweekly

MAR 2.062

 

 

 

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Research projects

CyberEmp - Empathy, Media and Cyberbullying

The research project CyberEmp analyzes the development of prevalence rates of cyberbullying among children and adolescents. Further, relations between cyberbullying, empathy and social norms will be researched.

Further information available here.

Bystanders of Cyberbullying

Qualitative Study concerning behavior and motives of bystanders of cyberbullying.

Further information available here.

Learning and  media

The current study with university students analyzes the question, whether negative experiences with media (e.g., insults, social exclusion or withhold of important information) has negative consequences for learning processes. If so, coping strategies will be analyzed, especially the potential buffering effect of social support.

Further information available here.

Online Survey concerning Cyberbullying

Adolescents between 14 and 18 years participated in an online survey about cyberbullying. The questionnaire concerned the individual experiences with cyberbullying

ZERA – Rejection sensitivity and relational aggression

Completed research project conerning the relationship between biased perception of social interactions, behavioral norms and problems with social relationships and school adjustment.

Further information available here.

ZERA – Rejection sensitivity and relational aggression

Completed research project conerning the relationship between biased perception of social interactions, behavioral norms and problems with social relationships and school adjustment.

Further information available here.

Moral Courage in Schools

“Students learn moral courage!” – Completed research project at the University of Luxembourg on a training of moral courage behaviour among students (prosocial bystander’s intervention for the prevention of aggression). Supported by Collège des Inspecteurs and Fonds National de la Recherche, Luxembourg.

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Memberships

Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs) / German Society of Psychology
International Society for Research on Aggression (ISRA)

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Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

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Auxiliary Functions

Secretary's Office

Andrea Rellin
Berlin Institute of Technolgy
Department of Educational Psychology
Institute Institute of Educational Science
sec. MAR 2-6
Marchstr. 23
10587 Berlin