direkt zum Inhalt springen

direkt zum Hauptnavigationsmenü

Sie sind hier

TU Berlin

Page Content

Svenja Ohlemann

Lupe

 

 

Phone: +4930 314 24843

Fax: +4930 314 73223

Room: MAR 2.030

Consultation hours: on appointment

Research interests

  • Career education and planning
  • Development and evaluation of instruments for school-based career education and planning
  • Gender and diversity in the context of career choice and career development
  • Parents and teachers as stakeholders and agents in the process of career development
  • Professionalization of teachers

Dissertation

Title: Career education and planning between heterogeneity and individualization. Internal differentiation as starting point for school internal planning of career-related interventions

Publications

   Stellmacher, A., Ohlemann, S., Pfetsch, J., & Ittel, A. (accepted). Pre-service Teacher Career Choice Motivation: A Comparison of Vocational Education and Training Teachers and Comprehensive School Teachers in Germany. International Journal for Research in Vocational Education and Training.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2020). Individuelle Förderung am Übergang Schule-Beruf. Berufsorientierung im Kontext der Einflussfaktoren von Berufswahl [Need-based support at the transition from school to work. Career education and planning in the context of career choice influencing factors of career choices]. Lernende Schule, 2(23), 4-8.

   Driesel-Lange, K. Ohlemann, S., & Klein, J. (2020). Schulentwicklung als Garant für berufswahlkompetente Schulen [School development as warrant for high quality career education and planning in schools]. Lernende Schule, 2(23), 4-8.

   Ohlemann, S., Driesel-Lange, K., Weyland, U., & Ittel, A. (2020). Individualised career education as a means to equal opportunity – a research approach. Proceedings of the 43rd IAEVG International Conference (pp. 310-325).

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2019). A Latent Profile Analysis of Career Competence in German Vocational Schools. Studia paedagogica, 24(2). 33–57. doi: 10.5817/SP2019-2-2

   Driesel-Lange, K., & Ohlemann, S. (2019). Perspektiven von Mädchen und Jungen auf die schulische Berufsorientierung – empirische Befunde und konzeptionelle Überlegungen für die Stärkung individualisierter und gendersensibler pädagogischer Begleitung [Perspectives of girls and boys on school-based career education and planning - empirical findings and conceptual considerations for strengthening individualised and gender-sensitive pedagogical guidance]. In: E. Makarova (Ed.) Gendersensible Berufsorientierung und Berufswahl: Beiträge aus der Forschung und Praxis (pp. 200–218), Bern: hep Verlag.

   Micknaß, A., Ohlemann, S., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2019). Berufswahlmotive von Studierenden des beruflichen Lehramts [Career choice motivation of vocational education and training pre-service teachers]. In: F. Gramlinger, C. Iller, A. Ostendorf, K. Schmid, & G. Tafner (Eds.), Bildung = Berufsbildung?! Beiträge zur 6. Berufsbildungsforschungskonferenz (pp. 185–198), Bielefeld: wbv. doi: 10.3278/6004660w

   Driesel-Lange, K., Ohlemann, S., & Morgenstern, I. (2018). Fördern Lehrpersonen den Berufswahlprozess Jugendlicher? Der Einfluss von sozialer Unterstützung auf die Entwicklung von Berufswahlkompetenz bei Jugendlichen des Gymnasiums [Do teachers support adolescents' career choice process? The influence of social support on the development of career competence among high school students]. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Entwicklung (ZSE) 38(4). 346-363. doi: 10.3262/ZSE1804343

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2018). Career competence development of students in German secondary schools: A latent transition analysis. In C. Nägele, & B. E. Stalder (Eds.), Trends in vocational education and training research. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 261–271). doi: 10.5281/zenodo.1319694

   Ohlemann, S., & Ittel, A. (2018). Normwerte der Berufswahlkompetenz: Eine diagnostische Chance zur individuellen Förderung? [Standard values of career competence: a diagnostic opportunity to promote individual development?]. In E. Wittmann, D. Frommberger, & B. Ziegler (Eds.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2018 (pp. 111–123), Opladen: Budrich.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2017). Individuelle Begleitung beruflicher Entwicklung: Kompetenzförderung anhand von Lernstilen [Personalised support of career development: foserting competence using learning styles]. In S. Seeber, J. Seifried, & B. Ziegler (Eds.), Jahrbuch der berufs- und wirtschaftspädagogischen Forschung 2017 (pp. 79–96). Opladen: Budrich.

   Ohlemann, S., & Ittel, A. (2017). Zusammenhänge von Berufs- und Studienorientierungsmaßnahmen und persönlichen Merkmalen von Jugendlichen als Determinanten individualisierter schulischer Berufs- und Studienorientierung? [Relationships between career choice interventions and students' individual factors as determinants of individualised school-based career education and planning?]. In T. Brüggemann, K. Driesel-Lange, & C. Weyer (Eds.), Instrumente der Berufsorientierung (pp. 125–154). Münster: Waxmann.

   Ohlemann, S., Ittel, A., Rohowski, S., & Lazarides, R. (2016). Berliner Berufs- und Studienorientierungsstudie (BeBest). Abschlussbericht [Berlin Career Education Study. Final Report]. Institute of Education, Technische Universität Berlin, Germany.

   Lazarides, R., Rohowski, S., Ohlemann, S., & Ittel, A. (2015). The Role of Classroom Characteristics for Students' Motivation and Career Exploration. Educational Psychology, 36(5). 1–17, doi: 10.1080/01443410.2015.1093608

   Ohlemann, S. (2015). Schulische Berufs- und Studienorientierung. Ein zentrales Instrument der Nachwuchsförderung [School-based career education and planning. A key instrument in promoting young talent]. In: Institut für Betriebliche Bildungsforschung (Ed.), Nachwuchs gewinnen. Formate, Angebote, Initiativen. Lernwelt Elekromobilität 2, Berlin, 33.

   Lazarides, R., Ohlemann, S., Wills, R., Henze, U., & Ittel, A. (2015). Die Perspektive von Lehrerinnen und Lehrern auf schulische Berufs- und Studienorientierung in der Sekundarstufe [Teachers' perspective on career education and planning in secondary schools]. Schulpädagogik heute, 12.

To top

Posters

   Kahner, K., Driesel-Lange, K., Ohlemann, S., & Weyland, U. (2019, November). Beratung ist der Königsweg - Die Sicht von Lehrpersonen und Schulleitungen auf Instrumente individueller Förderung in der schulischen Berufsorientierung. [Counselling as the silver bullet - teachers and school management's perspectives on instruments to foster individual career development]. Poster presented at the conference of the Vocational Training Reasearch Network (AGBFN) „Developments and perspectives on career education and planning – status and challenges“, Münster, Germany.

   Kahner, K., Driesel-Lange, K., Ohlemann, S., & Weyland, U. (2019, September). Career education for an inclusive society: School management’s and teachers’ stance on providing individual support. Poster presented at the 43rd IAEVG International Conference, Bratislava, Slowenia.

Lectures

   Ohlemann, S., Klein, J., & Driesel-Lange, K. (2019, November). Voraussetzungen der Förderung individueller beruflicher Entwicklung an Schulen. Ein holistisches Entwicklungsmodell zur bedarfsorientierten Förderung beruflicher Orientierung [Prerequisites at schools to promote individual career development. A holistic development model]. Paper presented at the conference of the Vocational Training Reasearch Network (AGBFN) „Developments and perspectives on career education and planning – status and challenges“, Münster, Germany.

   Grannemann, L., Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2019, November). Berufliche Aspirationen von Schüler*innen unterschiedlicher kultureller Herkunft [Career aspirations of students with divers cultural backgrounds]. Paper presented at the conference of the Vocational Training Reasearch Network (AGBFN) „Developments and perspectives on career education and planning – status and challenges“, Münster, Germany.

   Ohlemann, S. (2019, November). Erfolgreiche Schulkonzepte beruflicher Orientierung. Wissenschaftlich fundiert, praxisnah gestaltet [Successful concepts of school-based career education. Research-based and hands-on]. Talk at the conference "Career Education in Grammar Schools", Philipps-Universität Marburg, Germany.

   Ohlemann, S., Driesel-Lange, K., Ittel, A., & Weyland, U. (2019, September). Schulische Berufsorientierung im Spiegel empirischer Forschung [School-based career education in the light of empirical research]. Paper presented at the annual meeting of the DGfE Section Educational Research, Münster, Germany.

   Ohlemann, S. (2019, September). Einflussfaktoren auf Berufs- und Studienorientierung. Horizonte erweitern - Vielfalt fördern! [Influencing factors on career development. Broading horizons - promoting diversity!]. Keynote at the Girls'/Boys'Day conference, Bielefeld, Germany.

   Klein, J., Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2019, September). Adolescents in one parent families: a previously unnoticed group in inclusive career education? Paper presented at the 43rd IAEVG International Conference, Bratislava, Slowenia.

   Ohlemann, S., Driesel-Lange, K., Ittel, A., & Weyland, U. (2019, September). Individualised career education and planning as a means to equal opportunity a research approach. Paper presented at the 43rd IAEVG International Conference, Bratislava, Slowenia.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2019, August). Career competence in secondary schools: the impact of individual factors. Paper presented at the 18th Biennial EARLI Conference, Aachen, Germany.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2019, January). Potentielle Risikogruppen in der Berufswahlkompetenzentwicklung: Erste Ergebnisse aus StepUp! zu gemeinsamen Charakteristika [Potential risk groups in the development of career competence: first results from StepUp! on mutual characteristics]. Paper presented at the conference “Berufsorientierung in Bewegung: Themen, Erkenntnisse, Perspektiven“, Münster, Germany.

   Ohlemann, S. (2018, November). Junge Frauen am Übergang Schule-Beruf - Eine explorierende Analyse zu Verläufen, möglichen Ursachen und zukünftigen Herausforderungen [Young women at the school-to-work transition - an explorative analysis of trajectories, possible causes and future challenges]. Talk at the Jugendkonferenz 2018 Bezirk Friedrichshain-Kreuzberg, Berlin, Germany.

   Ohlemann, S. (2018, November). #Nerv’ mich nicht. Motivationstheorien im Kontext von Berufs- und Studienorientierung. [#stop bugging me. Theories of motivation in the context of career education]. Introductory speech at the 8th Fachtag Duales Lernen - WAT, Berlin, Germany.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2018, September). Transitional development of students’ career competencies in German secondary schools. Paper presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italy.

   Micknaß, A., Ohlemann, S., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2018, September). Berufswahlmotive und Berufswahlsicherheit von Studierenden des beruflichen Lehramts [Career choice motivation and career choice confidence of vocational education and training pre-service teachers]. Paper presented at the annual meeting of the DGfE Section Vocational Education, Frankfurt, Germany.

   Ohlemann, S. (2018, September). Zielgruppenspezifische Berufsorientierung: Befunde der Diagnostik von Entwicklungsverläufen der Berufswahlkompetenz [Target group-specific career guidance: diagnostic findings on trajectories of career competence development]. Paper presented at the annual meeting of the DGfE Section Vocational Education, Frankfurt, Germany.

   Micknaß, A., Ohlemann, S., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2018, July). Berufswahlmotive angehender Lehrkräfte: Unterschiede zwischen beruflichen und allgemeinbildenden Fachrichtungen!? [Career choice motivation of pre-service teachers: differences between vocational and general education disciplines!?]. Paper presented at the Austrian Conference on Vocational Education (BBFK), Steyr, Austria.

   Ohlemann, S. (2018, June). Berufs- und Studienorientierung - Herausforderungen meistern, Kompetenzen entwickeln, Übergänge gestalten [Career education - mastering challenges, developing competencies, shaping transitions]. Keynote at the meeting „Zukunft gestalten – Berufsorientierung in Schulen stärken“ of the German Children and Youth Foundation (DKJS), Trier, Germany.

   Ohlemann, S. (2017, October). Berufswahlkompetenz –Werkzeug der Zukunft für die Berufsorientierung? [Career competence - tomorrow's tool for career education and planning?]. Introductory speech at the 7th Fachtag Duales Lernen - WAT, Berlin, Germany.

   Ohlemann, S. (2017, September). Individuelle Förderung in der Berufsorientierung: Chancen von Diagnostik der Berufswahlkompetenz [Individual support in career education and planning: opportunities from diagnosing career competence]. Paper presented at the annual meeting of the DGfE Section Vocational Education, Stuttgart, Germany.

   Ohlemann, S. (2017, September). Elternarbeit in der Berufs-und Studienorientierung - Wissenschaftliche Erkenntnisse [Working with parents in matters of career development - research findings]. Introductory speech at the annual meeting of PartnerSchuleWirtschaft, Berlin, Germany.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2016, September). Individuelle Begleitung beruflicher Entwicklung Heranwachsender als berufspädagogisches Thema: Kompetenzförderung anhand von Berufsorientierungstypen [Individual guidance of adolescent career development as a topic in vocational education: fostering career competence using career choice types]. Paper presented at the annual meeting of the DGfE Section Vocational Education, Hamburg, Germany.

   Ohlemann, S., & Driesel-Lange, K. (2016, September). Individuelle Kompetenzförderung in der Berufswahl: ein Modell der Berufsorientierungstypen [Fostering career competence development on an individual level: a model of career choice types]. Paper presented at the annual meeting of the DGfE Section Educational Research, Rostock, Germany.

   Ohlemann, S. (2015, March). Integration der Berufs- und Studienorientierung in den Fachunterricht WAT – Eine Studie zur Umsetzung von Maßnahmen zur Berufs- und Studienorientierung an Berliner Integrierten Sekundarschulen [Integrating career education and planning in WAT - a study on the implementation of career education activities at secondary schools in Berlin]. Paper presented at the 18th Hochschultage Berufliche Bildung, Dresden, Germany.

   Ohlemann, S. (2009, February). Schulen auf die Anforderungen des 21. Jahrhunderts vorbereiten - Herausforderungen im Schulalltag durch den Einsatz neuer Technologien erfolgreich meistern [Preparing schools for the 21st century - successfully mastering challenges in day-to-day school life through the use of new technologies]. Presentation at the Didacta, Hanover, Germany.

Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

Schnellnavigation zur Seite über Nummerneingabe