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TU Berlin

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Prof. Dr. Jan Pfetsch

Lupe

Visiting Professor and Deputy Head of Department



Phone.:
+4930 314 24431

Fax: +4930 314 73223

Room: MAR 2.006

Hours: Wednesday, 11-12 h or by appointment

No hour on 11.07.2018.


Hours during the semester break:

Friday, 27.07.2018, 11-12 Uhr

Wednesday, 22.08.2018, 11-12 Uhr

Wednesday, 12.09.2018, 11-12 Uhr

Thursday, 04.10.2018, 11-12 Uhr

Research interests

•      Aggression among Children and Adolescents

•      Cyberbullying (Aggression via Internet and Mobile phone)

•      Development of competencies of teacher training students, diagnostic skills

•      Teaching-Learning-Processes with digital media

•      Use and Impact of Media, Media Literacy

•      Empathy in Online and Offline Contexts

•      Civil Courage, Norms and Prosocial Behaviour

•      Prevention of Aggression in Schools

Curriculum Vitae

Curriculum Vitae of Dr. Dipl.-Psych. Jan Pfetsch, M.A.
Time
Activity
since 04/2016
Visiting Professor and Administration of Department of Educational Psychology, Institute of Education, Technische Universität Berlin
04/2014 -
09/2014
Visiting Professor for Developmental Psychology, University of Konstanz
09/2010 - 03/2016
Postdoctoral Research Fellow at Technische Universität Berlin, Insitute of Education, Department of Educational Psychology, Prof. Dr. Angela Ittel
06/2010
PhD in Psychology, Title of Thesis: „Civil courage in School - Development and Evaluation of a Training for Prosocial Behavior for the Prevention of Aggression among Students"
01/2010 - 07/2010
Grant from the FNR (Fonds National de la Recherche, Luxembourg)
10/2005 - 10/2009
Research Collaborator / PhD Student at the University of Luxembourg, INSIDE, Reserach axis "Anger and Aggression in Institutional and Social Contexts", Prof. Dr. Georges Steffgen
07/2005
Master of Arts in Philosophy, Title of thesis: Images of man in psychotherapy. Implicit anthropological assumptions in psychotherapeutic approaches
05/2003
Diploma in Psychology, Title of Thesis: Evaluation of a training for social competences for school students
1998 - 1999
Studies at the University of Valencia, Spain
1995 - 2005
Studies of Psychology and Philosophy at the University of Trier

Publications

2018

  • Pfetsch, J. & Schultze-Krumbholz, A. (2018). Cyberbullying als Herausforderung für Schulen [Cyberbullying as Challenge for Schools]. In: N. McElvany, F. Schwabe, W. Bos, H. G. Holtappels (Hrsg.), Digitalisierung der schulischen Bildung. Chancen und Herausforderungen (S. 69-88, IFS-Bildungsdialoge, Band 2). Münster: Waxmann.
  • Schmid, L. & Pfetsch, J. (2018). Berufliche Weiterbildung älterer Beschäftigter – Eine Anwendung der Theorie des geplanten Verhaltens auf individueller, angebotsbezogener und organisationaler Ebene [Professional Further Education of Older Employees – An Application of the Theory of Planned Behavior on Individual, Organizational, and Supply-Side Level]. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 62(2), 68-81. doi.org/10.1026/0932-4089/a000266
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., Schultze-Krumbholz, A. & Ittel, A. (2018). Does media use lead to cyberbullying or vice versa? Testing longitudinal associations using a latent cross-lagged panel design. Computers in Human Behavior, 81, 93-101. doi:10.1016/j.chb.2017.12.007
  • Mahrin, B., Pfetsch, J., & Stoll, C. (2018). Mobiles Lernen im Handwerk [Mobile Learning in Craftsmanship]. In: C. de Witt & C. Gloerfeld (Hrsg.), Handbuch Mobile Learning (S. 943-970). Wiesbaden: Springer VS.
  • Rothmund, T., Elson, M., Appel, M., Kneer, J., Pfetsch, J., Schneider, F. & Zahn, C. (2018). Does exposure to violence in entertainment media make people ag-gressive? In E. Sørensen (Ed.), Cultures of computer game concerns: The child across families, law, science and industry (pp. 267-282). Bielefeld: transcript.
  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2018). Medienbasierte Empathie (MBE) [Media Based Empathy - Scale Description]. Zusammenstellung sozialwissenschaftlicher Items und Skalen. DOI:10.6102/zis256
  • Pfetsch, J. (2018). „Diese Kinder stecken im Ärger fest.“ Interview durch Parvin Sadigh zum Thema Gewalt an Schulen [Interview about Violence in Schools]. 07.05.2018, ZEIT Online. Verfügbar unter: www.zeit.de/gesellschaft/schule/2018-05/gewalt-schule-praevention-schutz/komplettansicht [08.05.2018]
  • Böhm, N., Pfetsch, J., Grosheva, N., & Kubath, S. (2018). WM-Studie 2017. Arbeits- und Weiterqualifizierungsbedingungen der wissenschaftlichen Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter an der Technischen Universität Berlin (Bericht an den Akademischen Senat der Technischen Universität Berlin im Auftrag der Ersten Vizepräsidentin Prof. Dr. Christine Ahrend) [Report concerning the Conditions of Work and Qualification of the Research Personal at the TU Berlin]. Berlin: Technischen Universität Berlin. Online unter: www.tu-berlin.de
  • Pfetsch, J. (2018). Editorial. Digitale Medien und Medienerziehung – Perspektiven von Kindern, Jugendlichen und Eltern auf die Nutzung des Internets und von Smartphones [Editorial: Digital Media And Media Education - Perspectives of Children, Adolescents, and Parents on the use of the Internet and Smartphones]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 67, 103-107. doi.org/10.13109/prkk.2018.67.2.103
  • Pfetsch, J. (2018). Jugendliche Nutzung digitaler Medien und elterliche Medienerziehung – Ein Forschungsüberblick [Adolescent Use of Digital Media and Parental Mediation – A Research Review]. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 67, 110-133. doi.org/10.13109/prkk.2018.67.2.110


2017

  • Pfetsch, J.S. (2017). Empathic Skills and Cyberbullying: Relationship of Different Measures of Empathy to Cyberbullying in Comparison to Offline Bullying Among Young Adults. Journal of Genetic Psychology, 178(1), 58-72, DOI: 10.1080/00221325.2016.1256155
  • Pfetsch, J. (2017). Kapitel 5 Bystander bei Cybermobbing, Kapitel 9 Wissenschaftliche Begleitung des Projekts „Cybermobbing ist nicht cool“ durch die Technische Universität Berlin. In: Retzlaff, M. (Hrsg.), Cybermobbing ist nicht cool! Projektbericht und Handlungs­empfehlungen für Maßnahmen der Prävention und Intervention bei Vorfällen von Cybermobbing (S. 33-35, S. 60-61) [Chapter 5 Bystanders in Cyberbullying, Chapter 9 Scientific Evaluation of the Project „Cyberbullying is not cool“]. Ludwigsfelde: Landesinstitut für Schule und Medien Berlin-Brandenburg.
  • Pfetsch, J., Funke, D. & Päßler, M. (2017). Bericht Studiengangsevaluation Studierendenbefragung Bachelor Kultur und Technik. Kernfächer Kunstwissenschaft, Philosophie, Sprache und Kommunikation, Wissenschafts- und Technikgeschichte [Evaluation Report for the study program Bachelor Culture and Technique, Core subjects Science of Art, Philosophy, Language and Communication, Science and Technology Studies]. Berlin: TU Berlin, Fakultät I, Evaluationsteam. Online verfügbar: http://www.tu-berlin.de/?id=186735 [Stand: 19.01.2018]

 

2016

  • Machackova, H., & Pfetsch, J. (2016). Bystanders’ responses to offline bullying and cyberbullying: The role of empathy and normative beliefs about aggression. Scandinavian Journal of Psychology, 57(2), 169-176. DOI: 10.1111/sjop.12277
  • Pfetsch, J. (2016). Who is who in Cyberbullying? Conceptual and Empirical Perspectives on Bystanders in Cyberbullying. In M. F. Wright (Ed.), A Social-Ecological Approach to Cyberbullying (pp. 121-149). Hauppauge: Nova Publishing. ISBN: 978-1-63483-755-2
  • Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs) (Hrsg.) (2016). Richtlinien zur Manuskriptgestaltung (4., überarbeitete und erweiterte Auflage, unter Mitarbeit von Jan Pfetsch) [Style Guidelines for Scientific Manuscripts]. Göttingen: Hogrefe. ISBN: 9783801727635

 

2015

  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2015). Medienbasierte Empathie (MBE) – Entwicklung eines Instruments zur Erfassung empathischer Reaktionen bei Mediennutzung [Media-Based Empathy (MBE) – Development of an Instrument to Assess Empathic Reactions When Using Media]. Diagnostica, 62(2), 110-125. doi:10.1026/0012-1924/a000152
  • Pfetsch, J. (2015). Strategien gegen Onlinemobbing (Interview) [Strategies against Cyberbullying]. Ärztliches Journal Reise und Medizin, 39(11), 108-109.
  • Pfetsch, J. (2015, in press). Who is who in Cyberbullying? Conceptual and Empirical Perspectives on Bystanders in Cyberbullying. In M. F. Wright (Ed.), A Social-Ecological Approach to Cyberbullying. Hauppauge: Nova Publishing.
  • Rothmund, T., Elson, M., Appel, M., Kneer, J., Pfetsch, J., Schneider, F., & Zahn, C. (2015). Macht Gewalt in Unterhaltungsmedien aggressiv? Stellungnahme der Fachgruppe Medienpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie [Does violence in edutaining media lead to aggression? Statement of the Special Section of Media Psychology of the German Association of Psychology]. Gehirn und Geist. Magazin für Psychologie und Hirnforschung, 10, 28-35.

 

2014

  • Pfetsch, J., Mohr, S., & Ittel, A. (2014). Prävention und Intervention von Online-Aggressionen: Wie wirksam sind Maßnahmen, die sich spezifisch gegen Cybermobbing richten? [Prevention and Intervention of online aggression: How effective are measures specific for cyberbullying?] In Pieschl, S. & Porsch, T. (Hrsg.), Neue Medien und deren Schatten. Mit neuen Medien kompetent umgehen (S. 277-299). Göttingen: Hogrefe.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Ethical Media Competence as a Protective Factor Against Cyberbullying and Cybervictimization Among German School Students. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(10), 644-651.
  • Müller, C. R, Pfetsch, J. & Ittel, A. (2014). Cyberbullying und die Nutzung digitaler Medien im Kindheits- und Jugendalter [Cyberbullying and the use of digital media in childhood and adolescence]. merz | medien + erziehung. Zeitschrift für Medienpädagogik, 58(3), 57-62.
  • Pfetsch, J. & Schäfer, G. (2014). Cybermobbing – anonyme Bedrohung oder fiese Schikane unter Freunden? [Cyberbulying – anonymous threat or mean bullying among friends?] Unsere Jugend. Zeitschrift für Studium und Praxis der Sozialpädagogik, 66(4), 159-170.
  • Pfetsch, J., Müller, C.R., & Ittel, A. (2014). Cyberbullying und Empathie – Affektive, kognitive und medienbasierte Empathie im Kontext von Cyberbullying im Kindes- und Jugendalter [Cyberbullying and Empathy – Affective, cognitive, and media based empathy in the context of cyberbullying in childhood and adolescence]. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 1, 23-37.
  • Pfetsch, J,, Schultze-Krumbholz, A., & Ittel, A. (2014). Cyberbullying. Editorial. Schwerpunktheft Cyberbullying [Introduction to the special section Cyberbullying]. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 1, 3-6.
  • Pfetsch, J,, Müller, C.R., Walk, S., & Ittel, A. (2014). Bewältigung von Cyberviktimisierung im Jugendalter – Emotionale und verhaltensbezogene Reaktionen auf Cyberbullying [Coping of cybervictimzation in adolescence. Emotional and behavioral reactions to cyberbullying]. Praxis Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 63, 343-360.

 

2013

  • Ittel, A., Azmitia, M, Pfetsch, J.S., & Müller, C.R. (2014). Teasing, threats and texts. Gender and the ‘dark side’ of cyber-communication. In P.J. Leman & H.R. Tenenbaum (Eds.), Gender and development (pp. 43 - 62). Hove (East Sussex): Psychology Press.

 

2012

  • Pfetsch, J., Mohr, S. & Ittel, A. (2012). Cyber-Mobbing – Formen, Funktionen und Auswirkung im Leben Jugendlicher [Cyberbullying – Forms, functions, and impact in adolescents life]. ajs Informationen, 48(2), 4-7.

 

2011

  • Pfetsch, J., Steffgen, G., Gollwitzer, M., & Ittel, A. (2011). Prevention of aggression in schools through a Bystander Intervention Training. International Journal of Developmental Science, 5(1-2), 139-149.
  • Pfetsch, J. (2011). Studie „Bystander bei Cyber-Mobbing“ (Unveröffentlichter Bericht) [Study Bystanders in Cyberbullying]. Berlin: Technische Universität Berlin. Zusammenfassung online verfügbar unter: www.tu-berlin.de
  • Steffgen, G., König, A., Pfetsch, J. & Melzer, A. (2011). Are cyberbullies less empathic? Adolescents' cyberbullying behavior and empathic responsiveness. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(11), 643-648.

 

2010

  • Pfetsch, J., Steffgen, G., & Gollwitzer, M. (2010). Examining the role of empathy in helping and aggressive behavior. In Rita Zukauskiene (Ed.), Proceedings of the XIV European Conference on Developmental Psychology ECDP. Vilnius, Lithuania, August 18-22, 2009 (pp. 221-226). Pianoro: Medimond.
  • Steffgen, G., Pfetsch, J., König, A., & Melzer, A. (2010). Effects of traditional bullying and empathy on cyberbullying. In Rita Zukauskiene (Ed.), Proceedings of the XIV European Conference on Developmental Psychology ECDP. Vilnius, Lithuania, August 18-22, 2009 (pp. 4751-480). Pianoro: Medimond.
  • Pfetsch, J. (2010). Schüler lernen Zivilcourage! Evaluationsbericht. Luxemburg: Universität Luxemburg.
  • Pfetsch, J. (2010). Zivilcourage in der Schule. Konzeption und Evaluation eines Zivilcourage-Trainings zur Prävention aggressiven Verhaltens unter Schülern [Civil Courage in School. Concept and Evaluation of a Training of Bystander Intervention for the Prevention of Aggressive Behavior among Students]. Dissertation im Fach Psychologie. Luxemburg: Universität Luxemburg.

 

2009

  • Steffgen, G., König, A. & Pfetsch, J. (2009). Cyberbullying - zur Wirkung spezifischer Interventionsmaßnahmen. Befunde einer wissenschaftlichen Begleitstudie [Cyberbullying – on the effectiveness of specific intervention measures. Findings of a scientific evaluation study. Project report]. Projektbericht. Luxemburg: Université du Luxembourg, INSIDE / AASC, Ministère de l'Economie, CASES, Luxemburg.
  • Steffgen, G., König, A., Pfetsch, J. & Melzer, A. (2009). The role of empathy in explaining adolescents’ cyber bullying behaviour [in Polish]. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 183-198.
  • Steffgen, G., Pfetsch, J., König, A., & Ewen, N. (2009). Interdire pour prévenier? Les effets de l’interdiction d’utiliser le téléphone mobile à l’école pour lutter contre le cyber-bullying. Une expérience au Luxembourg [Forbidding for prevention? The effects of forbidding to use mobile phones at school in order to fight against cyberbullying. An experience in Luxembourg]La Revue française d’éducation comparé, 6, 185-206.
  • Pfetsch, J., Chomé, J., & Recktenwald, P. (2009). Die Begleitung von Sterbenden und Trauernden [Counselling of grieving, dying and bereaved persons]. In H. Willems, G. Rotink, D. Ferring, J. Schoos, M. Majerus, N. Ewen, M.A. Rodesch-Hengesch, C. Schmit (Hrsg.), Handbuch der sozialen und erzieherischen Arbeit in Luxemburg. Manuel de l'intervention sociale et éducative au Grand-Duché de Luxembourg (unter Mitarbeit von C. Reuter, M. Schneider, K. Brandhorst; Band 2, S. 1283-1290). Luxemburg: Éditions Saint-Paul.

 

2007

  • Steffgen, G. & Pfetsch, J. (2007). Does anger treatment reduce aggressive behavior? In G. Steffgen & M. Gollwitzer (Eds.), Emotions and Aggressive Behavior (pp. 92-111). Göttingen: Hogrefe.
  • Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2007). Gewalthaltige Computerspiele - Wirkmechanismen und Präventionsansätze [Violent video games. Effect models and prevention approaches]. In Gollwitzer, M., Pfetsch, J. Schneider, V., Schulz, A., Steffke, T. & Ulrich, C. (Hrsg.), Gewaltprävention bei Kindern und Jugendlichen. Aktuelle Erkenntnisse aus Forschung und Praxis  [Violence Prevention among Children and Adolescents. Actual Insights from Research and Practice] (S. 104-122). Göttingen: Hogrefe.
  • Gollwitzer, M., Pfetsch, J. Schneider, V., Schulz, A., Steffke, T. & Ulrich, C. (Hrsg.). (2007). Gewaltprävention bei Kindern und Jugendlichen. Aktuelle Erkenntnisse aus Forschung und Praxis [Violence Prevention among Children and Adolescents. Actual Insights from Research and Practice]. Göttingen: Hogrefe.

 

 2005

  • Pfetsch, J. (2005). Bilder des Menschen in der Psychotherapie – Anthropologische Prämis­sen psychotherapeutischer Strömungen (unveröff. Magisterarbeit) [Conception of Man in Psychotherapy – Anthropological Premises of Psychotherapeutic Lines]. Trier: Universität Trier.

 

2004

  • Pfetsch, J. (2004). Soziale Kompetenzen zur Konfliktlösung – Konfliktbewältigungstraining an der Hauptschule [Social competences for the resolution of conflicts. School-based conflict resolution training]. In: G. Gehl (Hrsg.). Auswege aus der Gewalt an Schulen. Projekte und Konzepte (Bd. 1, S. 73-85). Weimar: Bertuch.

 

2002

  • Gollwitzer, M., Hartmann, C., & Pfetsch, J. (2002). Evaluation eines schulklassenbasierten Konfliktbewältigungstrainings [Evaluation of a school-based training for social competences]. Polizei & Wissenschaft, 1, 38-50.
  • Pfetsch, J. (2002). „Ich kloppe nicht mehr direkt – Ehrenwort!“ Evaluation eines Trainings sozialer Kompetenzen für Hauptschüler (unveröff. Diplomarbeit) [Evaluation of a Training of Social Competencies for Students from Lower Secondary Education]. Trier: Universität Trier.

 

 

 

 

 

 

 

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Presentation

2017

 

  • Pfetsch, J., & Schultze-Krumbholz, A. (2017). Chairs of the Symposium ‘Social reactions to victims of aggression’. 22nd Workshop on Aggression, 23-25 November 2017, Limassol, Cyprus.
  • Schultze-Krumbholz, A., & Pfetsch, J. (2017). Chairs of the Symposium ‘Social norms and adverse social behavior’. 22nd Workshop on Aggression, 23-25 November 2017, Limassol, Cyprus.
  • Schultze-Krumbholz, A., & Pfetsch, J. (2017). Do classroom-level norms influence individual bullying and cyberbullying behavior? – A multilevel analysis. Presentation, 22nd Workshop on Aggression, 23-25 November 2017, Limassol, Cyprus.
  • Pfetsch, J., & Füllgraf, F. (2017). Does the information about descriptive classroom norms change the individual injunctive norms about cyberbullying? – A minimal intervention study. Presentation, 22nd Workshop on Aggression, 23-25 November 2017, Limassol, Cyprus.
  • Micknaß, A. & Pfetsch, J. (2017). Kompetenzförderung angehender Lehrkräfte durch vorbereitende Seminare auf das Praxissemester. Vortrag, 4. Jahrestagung des Berliner Netzwerks für interdisziplinäre Bildungsforschung (BIEN), 27.-28.11.2017, Berlin: Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung.
  • Pfetsch, J. (2017). Cyberbullying, Sexting und exzessive Internetnutzung. Ein Überblick aus wissenschaftlicher Perspektive. 2. IFS Bildungsdialog „Digitalisierung in der schulischen Bildung – Chancen und Herausforderungen“, 21.09.2017. Dortmund: Technische Universität Dortmund.
  • Festl, R., Pfaff-Rüdinger, S., Pfetsch, J., & Müller, C. R. (2017). Partizipativ oder integrativ? Zur Messung sozialer Medienkompetenz. Präsentation bei der Frühjahrstagung Digitale Bildung der DGfE-Sektion Medienpädagogik, 09.-10.03.2017, Mainz: Johannes-Guttenberg-Universität Mainz.
  • Pfetsch, J. (2017). Zivilcourage in der Schule. Konzept und Evaluation eines Zivilcourage-Trainings für Kinder und Jugendliche. 4. Bundeskongress für Zivilcourage, 24.-25.03.2017. Berlin: Guiseppe Marcone Stiftung / Bundesnetzwerk!Zivilcourage.
  • Wedel, A. & Pfetsch, J. (2017). Förderung pädagogischer Diagnostik von Lehramtsstudierenden mit fallbasiertem, problemorientierten Lernen. Vortrag im Rahmen des Symposiums Fit für Inklusion? Didaktisch-methodische Zugänge zum Umgang mit Heterogenität in der Lehrerbildung (Organisation: Bärbel Kracke & Franziska Greiner). 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, 13.-15.03.207, Heidelberg: Universität Heidelberg.

 

2016

 

  • Pfetsch, J. (2016). Virtuelle Zaungäste – Wie verhalten sich die Bystander von Cybermobbing? Vortrag, 22. Bundeskongress der Schulpsychologie, 28.-30.9.2016, Berlin: Humboldt Universität zu Berlin.
  • Pfetsch, J. & Machackova, H. (2016). Empathie und aggressionsbezogene normative Überzeugungen als Verhaltensdeterminanten von Bystandern bei Offline Mobbing und Cybermobbing. Vortrag im Rahmen der Arbeitsgruppe: Bystander bei Cybermobbing: Verhalten – Einflussfaktoren – Präventionsmöglichkeiten (Organisation: Jan Pfetsch & Ruth Festl). 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, 18.-22.09.2016, Leipzig.
  • Pfetsch, J. (2016). Fostering bystander norm interventions as a measure for the prevention of bullying – Results from a peer-based intervention program. Presentation in the Symposium: The role of justice sensitivity in situations involving norm violations: When does it predict morally courageous behavior by bystanders (Organizers: Daniela Niesta Kayser, Anna Baumert & Anna Halmbauer). TeaP 2016, 58th Conference of Experimental Psychologists, 21.-23.03.2016. Heidelberg: Universität Heidelberg.

 

2015

  • Pfetsch, J. (2015). Justice sensitivity, normative beliefs, and cyberbullying. Presentation, XIIIth international conference Cyberspace 2015, 27.-28.11.2015, Brno, Czech Republic: Masaryk University.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J. & Ittel, A. (2015). Does media use lead to cyberbullying or vice versa? Testing longitudinal associations using a latent cross-lagged panel design. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Pfetsch, J. & Machackova, H. (2015). Organization of the Symposium: “Bystanders’ Reactions to Cyberbullying”. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Pfetsch, J. (2015). Bystanders of cyberbullying – Conceptual and empiri­cal perspectives on the witnesses of cyberbullying. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Machackova, H. & Pfetsch, J. (2015), Bystanders’ responses to bullying and cyberbully­ing: The role of empathy and normative beliefs about aggression. Presentation, XXth Workshop Aggression: Future Challenges of Aggression Research, 20.-21.11.2015. Linz: University of Applied Sciences Upper Austria.
  • Pfetsch, J., Willer, J., & Ittel, A. (2015). Selbstoffenbarung und interpersonales Vertrauen in Sozialen Netzwerken – Zusammenhänge mit Cyberviktimisierung bei Jugendlichen. Vortrag, 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, 06.-08.09.2015, Potsdam: Universität Potsdam.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2015). Längsschnittliche Zusammenhänge von Cyberbullying und Mediennutzung im Jugendalter. Vortrag, 15. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, 06.-08.09.2015, Potsdam: Universität Potsdam.
  • Pfetsch, J. (2015). Chair des Symposiums „Medien, Eltern und Peers – Befunde zu Selbstoffenbarung und Medienkompetenz“, 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, 31.08.-02.09.2015, Frankfurt am Main: Goethe Universität Frankfurt am Main.
  • Pfetsch, J., Willer, J., & Ittel, A. (2015). Zusammenhänge von Selbstoffenbarung, Vertrauen und Cyberviktimisierung in Sozialen Netzwerken. Vortrag, 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, 31.08.-02.09.2015, Frankfurt am Main: Goethe Universität Frankfurt am Main.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2015). Medienbildung und Ethische Medienkompetenz im Jugendalter. Vortrag, 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie, 31.08.-02.09.2015, Frankfurt am Main: Goethe Universität Frankfurt am Main.

2014

  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Zur Bedeutung normativer Überzeugungen und Ungerechtigkeitssensibilität für Bullying und Cyberbullying im Jugendalter. Vortrag in der Arbeitsgruppe „Ungerechtigkeitssensibilität als Risikofaktor für externalisierende Verhaltensprobleme?“ (Leitung: Dr. Rebecca Bondü). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 21.-25.09.2014, Bochum: Ruhr-Universität Bochum.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Ethisch-Normative Medienkompetenz als Schutzfaktor für Cyberbullying und Cyberviktimisierung im Jugendalter. Forschungsreferat „Internet und Medienkompetenz“. 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 21.-25.09.2014, Bochum: Ruhr-Universität Bochum.
  • Mohr, M., Santagata, R.,& Pfetsch, J. (2014). Vorhersage der Überzeugungsveränderung im Lehramtsstudium mittels personaler und situationaler Einflussfaktoren. Vortrag im Rahmen der Arbeitgruppe „Wirkung von Lehreraus- und -fortbildung auf die Kognitionen von (angehenden) Lehrkräften“ (Leitung: Anna-Theresia Decker, Johanna Seiz). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 21.-25.09.2014, Bochum: Ruhr-Universität Bochum.
  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2014). Adolescent Bystanders of Cyberbullying – Traditional Bullying, Empathy, and Parental Mediation as Correlates of Online Behavior. Poster Presentation, 15th Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence (SRA), March 20-22, 2014, Austin, Texas, USA.

2013

  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2013). Coping with Cybervictimization. Presentation, XVIII. Workshop Aggression, Bielefeld: University of Bielefeld, 7.–9.11.2013.
  • Müller, C.R., Pfetsch, J., & Ittel, A. (2013). Involvement in Cyberbullying and Digital Media Use in childhood and adolescence. XVIII. Workshop Aggression, Bielefeld: University of Bielefeld, 7.–9.11.2013.
  • Blatsiou, M., Pfetsch, J,, & Ittel, A. (2013). Passive and Aggressive Coping Styles among Adult Victims of Cyberbullying. XVIII. Workshop Aggression, Bielefeld: University of Bielefeld, 7.–9.11.2013.
  • Pfetsch, J., & Ittel, A. (2013). „Da surfe ich einfach weiter“ – Bystander bei Cyberbullying“. Poster, 21. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie, 09.-11.09.2013, Universität des Saarlandes, Saarbrücken.
  • Steffgen, G., Happ, C. & Pfetsch, J. (2013). Measuring bystander behavior in bullying and cyber bullying incidents. Presentation, XVI European Conference on Developmental Psychology, Symposium: Cyberbullying definition and measurement: State of the art and new challenges. Lausanne, 03.-07.09.2013.
  • Pfetsch, J., & Müller, C.R. (2013). Assessing Empathy with different Measures and Informants. Poster, EASP Small Group Meeting ‘Towards a multifaceted understanding of empathy: Integrating findings on physiological, affective, cognitive and behavioral underpinnings’, Schloss Reisensburg, Ulm, 07.-08.10.2013.
  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2013). Media-based Empathy – A trait that moderates media effects. Poster, EASP Small Group Meeting ‘Towards a multifaceted understanding of empathy: Integrating findings on physiological, affective, cognitive and behavioral underpinnings’, Schloss Reisensburg, Ulm, 07.-08.10.2013.
  • Pfetsch, J., & Happ, C. (2013). Measuring Empathy in the Context of Media – Concept and Results for a Scale on Media-based Empathy. Oral presentation, 12th European Conference on Psychological Assessment. San Sebastian: Universidad del Pais Vasco, Spain, 17.-20.07.2013.

2012

  • Pfetsch, J., & Happ, C. (2012). Aggression, Medien und Empathie – ein Beitrag zur Medienwirkungsforschung. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Bielefeld: Universität Bielefeld, 23.-27.09.2012.
  • Happ, C. & Pfetsch, J. (2012). Medienbasierte Empathie – Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Erfassung empathischer Reaktionen bei Mediennutzung. 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Bielefeld: Universität Bielefeld, 23.-27.09.2012.
  • Pfetsch, J. & Schultze-Krumbolz, A. (2012). Current Research Trends on Cyberbullying. Symposium at the XXth ISRA World Meeting at the University of Luxembourg, July 17 to 21, 2012.
  • Pfetsch, J., Ittel, A. & Walk, S. (2012). Who is who in Cyberbullying: Looking beyond the Bully-Victim-Dyad. XXth ISRA World Meeting. Walferdange: University of Luxembourg, 17.-21.07.2012.
  • Pfetsch, J. & Ittel, A. (2012). Adolescents’ View on Cyberbullying: Behavior and Motives of Bystanders. XVIIth Workshop Aggression, Walferdange: University of Luxembourg, 16.-17.07.2012.
  • Pfetsch, J., Müller, C.R. & Ittel, A. (2012). Empathy in mediated communication: Do cyberbullies lack affective and cognitive empathy? Poster, Joint Conference COST Action IS0801: Bullying and Cyberbullying: The Interface between Science and Practice, Wien, 19.10.2012.

2011

  • Pfetsch, J. & Ittel, A. (2011). Peers, Norms, and Aggression in School – On the Relevance of Social and Normative Characteristics for Aggressive Behavior in Adolescence. Presentation, XVI. Workshop Aggression, Marburg, 11.-12.11.2011.
  • Pfetsch, J., & Happ, C. (2011). Medienbasierte Empathie – Entwicklung eines Instruments zur Erfassung empathischer Reaktionen bei Mediennutzung. Vortrag, 20. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie der DGPs, Erfurt, 12.-14.09.2011.

2010

  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2010). Evaluation eines Zivilcourage-Trainings in der Schule – Einfluss auf Viktimisierung und Verhaltensintentionen von Bystandern. Vortrag, XV. Workshop Aggression, Bonn, 4.-6.11.2010.
  • König, A., Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2010).  Freundlich nur zu kritischen Arbeitnehmern? Interaktionale Gerechtigkeit und Ungerechtigkeitssensibilität in Unternehmen. Poster, 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. Bremen, 26.-30.09.2010.
  • König, A., Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2010). Once unfairly treated, always angry? The long-lasting effect of university staff’s unfairness on alumni’s tendency for aggressive retaliation. Poster, XIX ISRA World Conference, Storrs, Connecticut, USA, 27.-31.07.2010.

2009

  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & König, A. (2009). Banning solves the problem!? – Effects of banning mobile phone use in schools on cyberbullying. Poster, XIV. Workshop Aggression, 6.-8. November 2009, Freie Universität und Technische Universität Berlin.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Schiffhauer, S. (2009). Gerechtigkeitswahrnehmungen und Zivilcourage. Vortrag, ‘12. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).’ 2.-4. September 2009. Luxemburg: Université du Luxembourg.
  • Pfetsch, J. (2009). Zivilcourage. Symposium auf der ‘12. Tagung der Fachgruppe Sozial­psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).’ 2.-4. September 2009. Luxemburg: Université du Luxembourg.
  • Steffgen, G., König, A. & Pfetsch, J. (2009). Does banning cell phones in schools reduce cyberbullying? Poster, Abstract book of ‘COST Action IS0801 Workshop Cyberbullying: Definition and measurement. 22.-23. August 2009’ (p. 42). Vilnius, Lithuania: Mykolas Romeris University Publishing Center, 2009.
  • Steffgen, G., Pfetsch, J., König, A. & Bredemus, L. (2009). Cyberbullying among school aged children in Luxembourg. Poster, Abstract book of ‘COST Action IS0801 Workshop Cyberbullying: Definition and measurement. 22.-23. August 2009’ (p. 25). Vilnius, Lithuania: Mykolas Romeris University Publishing Center, 2009.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2009). Examining the role of empathy in helping and aggressive behavior. Vortrag, ‘XIV. European Conference of Developmental Psychology, 18.-22.08.2009’, Vilnius, Lithuania.
  • Pfetsch, J. (2009). Zivilcourage-Training in der Schule. Ein Multiplikatorenansatz zur Gewaltprävention. Vortrag, ‘2. Zivilcourage Workshop’. Universität Zürich, 27.02.2009.

2008

  • Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2008). Reasons for prosocial interventions of bystanders. Vortrag, 'XIII Workshop: Aggression'. Universität Potsdam, 6.-8.11.2008.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2008). Civil courage in schools: Perspectives on prediction and training. Vortrag, 'XXIX International Congress of Psychology' (International Journal of Psychology, 43[3/4], p. 775). Berlin, Germany, 20.-25.07.2008.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2008). Prevention of aggression in schools through training of bystander's intervention. Poster, 'XVIII. ISRA World Meeting'. Budapest, Hungary, 08.-13.07.2008.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2008). Prediction and training of civil courage in schools. Vortrag, '4th World Conference on Violence at School and Public Policies'. Fundação Calouste Gulbenkian, Lisabon, Portugal, 23.-25.06.2008.

2007

  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Gollwitzer, M. (2007). Evaluation von Zivilcourage-Trainings. Vortrag, 'XII Workshop: Aggression.' Universität Hildesheim, 10.11.2007.
  • Pfetsch, J., Steffgen, G. & Huberty, Y. (2007). 'Zivilcourage in der Schule. Gemeinsamkeiten und Unterschiede zur Prädiktion von Hilfeverhalten', Vortrag, '11. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs)'. Freiburg im Breisgau, 17.-19. September 2007.
  • Pfetsch, J., Hoffmann, M. & Steffgen, G. (2007). 'Persönlichkeitsdeterminanten der Zivilcourage', Poster, '11. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs)'. Freiburg im Breisgau, 17.-19. September 2007.
  • Pfetsch, J. & Steffgen, G. (2007). 'Teacher burnout in Luxembourg – an international comparison', Poster, '10th European congress of psychology.' Prague, Czechia, 3.07.2007.

2006

  • Pfetsch, J. (2006). ‘Gelungene Konfliktlösungen durch zivilcouragiertes Verhalten: Konzepte für die Schule’, Vortrag, ’Gewalt an Schulen – Teil II: Projekte und Konzepte.’ Trier: Katholische Akademie Trier, Trier, 19.12.2006.

2004

  • Pfetsch, J. (2004). ’Soziale Kompetenzen zur Konfliktlösung – Konfliktbewältigungstraining an der Hauptschule’, Vortrag, ’Gewalt an Schulen – Projekte und Konzepte.’ Trier: Katholische Akademie Trier, Trier, 29.01.2004.
  • Pfetsch, J. (2004). 'Gewalt und Gewaltprävention in der Schule.' Vortrag, Trier: Universität Trier, 12.02.2004.

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Teaching

Summer semester 2018

 

Methoden der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (LISS/G)

3134 L 305

Mondays, 12-14am

MAR 0.003

 

Gesprächsführung und Beratung

3134 L 307

Fridays, 12am-2pm

MAR 2.057

Abweichende Termine: 25.05. & 22.06., 12am-4pm; 26.05. & 23.06., 9am-4pm

 

Qualifikationskolloquium

3134 L 310

Fridays, 12am-2pm, biweekly

MAR 2.062

 

 

 

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Research projects

CyberEmp - Empathy, Media and Cyberbullying

The research project CyberEmp analyzes the development of prevalence rates of cyberbullying among children and adolescents. Further, relations between cyberbullying, empathy and social norms will be researched.

Further information available here.

Bystanders of Cyberbullying

Qualitative Study concerning behavior and motives of bystanders of cyberbullying.

Further information available here.

Learning and  media

The current study with university students analyzes the question, whether negative experiences with media (e.g., insults, social exclusion or withhold of important information) has negative consequences for learning processes. If so, coping strategies will be analyzed, especially the potential buffering effect of social support.

Further information available here.

Online Survey concerning Cyberbullying

Adolescents between 14 and 18 years participated in an online survey about cyberbullying. The questionnaire concerned the individual experiences with cyberbullying

ZERA – Rejection sensitivity and relational aggression

Completed research project conerning the relationship between biased perception of social interactions, behavioral norms and problems with social relationships and school adjustment.

Further information available here.

ZERA – Rejection sensitivity and relational aggression

Completed research project conerning the relationship between biased perception of social interactions, behavioral norms and problems with social relationships and school adjustment.

Further information available here.

Moral Courage in Schools

“Students learn moral courage!” – Completed research project at the University of Luxembourg on a training of moral courage behaviour among students (prosocial bystander’s intervention for the prevention of aggression). Supported by Collège des Inspecteurs and Fonds National de la Recherche, Luxembourg.

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Memberships

Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs) / German Society of Psychology
International Society for Research on Aggression (ISRA)

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Zusatzinformationen / Extras

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Secretary's Office

Andrea Rellin
Berlin Institute of Technolgy
Department of Educational Psychology
Institute Institute of Educational Science
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